Nykyään törmää termeihin ”sähköinen kirjanpito” tai ”sähköinen taloushallinto” kaikkialla. Aiheesta pyörii mainokset televisiossa, radiossa, lehdissä ja netissä. Yrittäjälle myydään helppokäyttöisiä ohjelmistoja, joiden avulla toiminta tehostuu. Alan digitalisoituminen on tuonut kiistattomasti hyötyjä sekä asiakkaalle että tilitoimistolle, ja esimerkiksi kirjanpidon ajantasaisuus, paperittomuus ja pääsy yrityksen taloustietoihin milloin tahansa missä tahansa ovat ehdottomasti sähköisen taloushallinnon hyviä puolia.  

Vaikka Tilimanagerilla tehdään myös perinteistä paperikirjanpitoa, suosittelemme mekin mielellämme sähköiseen kirjanpitoon siirtymistä. Asiakkaalle tämä usein kuitenkin aiheuttaa harmaita hiuksia. Ohjelmistovaihtoehtoja on useita, minkä vuoksi saattaa olla vaikeaa hahmottaa, mikä vaihtoehdoista on sopivin juuri omalle yritykselle. Meillä asiakkaan ei tarvitse itse seikkailla ohjelmistoviidakossa, vaan me autamme täysin puolueettomasti asiakastamme valitsemaan yrityksellensä parhaimman vaihtoehdon. Yleisimmät asiakkaillamme käytössä olevat järjestelmät ovat Procountor, Netvisor ja Fennoa, ja näiden käyttöönotosta ja käytöstä on meillä kattava kokemus.

Mitä tämä minulle maksaa?

Sähköisen kirjanpidon hinta muodostuu kiinteästä kuukausittaisesta ohjelmistomaksusta, käytön mukaan aiheutuvista maksuista sekä kirjanpitotyön kustannuksesta. Tarkan hinnan saat pyytämällä meiltä tarjouksen. Kirjanpito on kirjanpitoa, huolimatta siitä tehdäänkö se perinteiseen tyyliin vai sähköisesti. Kokemuksemme mukaan siirtyminen sähköiseen malliin ei yleensä kuormita yritystä taloudellisesti sen enempää kuin perinteinenkään kirjanpito, mutta sen sijaan selvästi tehostaa yrittäjän omaa työtä ja säästää aikaa.

Mitä minulta vaaditaan?

Mitä me sitten odotamme asiakkailtamme, jotka haluavat siirtyä sähköiseen kirjanpitoon? Oikeastaan kolmea asiaa:

  1. Ota rennosti. Voit ottaa rennosti, sillä me teemme puolestasi selvittelyt ja kartoitukset. Kerromme puolueettomasti selvitystemme sekä toivomasi hinnan ja ominaisuuksien perusteella mikä ohjelma meidän mielestämme sopisi yrityksellesi parhaiten. 

  2. Vastaanota ja pyydä apua. Emme jätä sinua yksin. Me koulutamme ja autamme sinut ohjelmiston käytössä alkuun. Lisäksi saat meiltä tukea ja neuvontaa aina, kun sitä tarvitset. 

  3. Luovu paperisen kirjanpitoaineiston kiikuttelusta. Olemme varmoja, että ajankäyttösi taloushallinnon velvoitteiden suhteen helpottuu. Laskutus, ostolaskujen tarkistaminen ja maksaminen sekä esimerkiksi työtekijöiden työaikakirjaukset sähköisessä järjestelmässä vapauttavat aikaasi ydinliiketoimintasi pyörittämiseen.

Sähköiseen kirjanpitoon siirtyminen voi ensikuulemalta vaikuttaa työllistävältä, mutta huoli pois! Jos käytät verkkopankkia, ei taloushallinnon sähköistäminen todennäköisesti aiheuta sinulle mitään ongelmia.

  Iiro Leino
  Järjestelmävastaava
  Tilimanager Oy
  040 575 7130
  Kirjoittaja on tilitoimistoyrittäjä toisessa polvessa.

Harkitsetko siirtymistä sähköiseen kirjanpitoon? Ota yhteyttä ja pyydä meiltä tarjous tästä.